Navzdory faktu, že uplynuly již čtyři roky od nabytí účinnosti zákona o právu na digitální služby (z.č. 12/2020 Sb.), jeho implementace v praxi mnohdy pokulhává.
V očích Ministerstva vnitra je jedním ze stěžejních úkolů veřejné správy poskytování služeb, a to jak u úřadů, tak u škol a školek. Cílem tedy je, aby klient, tedy občan, řešící nastalou situaci měl k dispozici nástroje, které by byly co nejjednodušší a nejefektivnější.
Jak již bylo řečeno, digitální úřadování se nevyhne ani školám, jelikož výše zmíněný zákon stanoví, že „Škola a školské zařízení poskytují digitální službu pouze u úkonu, u kterého je poskytnutí v digitální podobě vyznačeno v katalogu služeb.“ Digitálních úkonů je již několik desítek a je tedy potřeba se na jejich přijímání řádně připravit. Celý aktualizovaný seznam digitálních úkonů naleznete na webu veřejné správy.
Zcela zásadní roli v oblasti poskytování digitálních služeb bude hrát elektronická spisová služba. Samotný zákon počítá s tím, že tyto úkony nakonec skončí zaevidovány v systému spisové služby daného poskytovatele služeb, tedy školy. Klienti tak budou moci pomocí své datové schránky nebo bankovní identity přistupovat k těmto službám a obracet se jejich prostřednictvím i na Vaši školu. Zároveň bude moci být klientem i škola, a to například při podávání elektronické žádosti o akreditaci vzdělávacích programů.
Digitální úřadování vyžaduje řádnou přípravu a mnohdy i změny interních procesů uvnitř školy, aby bylo plně funkční, efektivní a zároveň nezatížilo odpovědný personál. I v nastavení těchto procesů Vám je k ruce Spisovkář.